Esquema comparatiu de Plató i Nussbaum
PLATÓ |
NUSSBAUM |
|
Període històric |
Antiguitat: Grècia, Atenes del s. V aC |
Contemporània: Estats Units, s. XX – XXI |
Antropologia |
L’ànima és el que defineix a les persones (no el cos). Com que hi ha tres tipus d’ànima diferents (racional, irascible i concupiscible) també hi ha tres tipus d’individus diferents que tindran diferents funcions dins de la polis. |
Hi ha diferències entre persones a nivell biològic (les capacitats bàsiques o equipament innat), però aquestes no han de tenir cap paper determinant en les seves funcions com a ciutadans. Totes elles, independentment de com siguin, han de poder gaudir de les mateixes oportunitats dins de la societat. |
Classes socials |
D’acord amb els tipus d’ànima, hi ha tres classes socials dins de la República (l’Estat ideal de Plató) amb funcions i deures diferents: els filòsofs reis (que governen) els guardians (que defensen la polis) i els artesans (la classe productora de béns i recursos). |
Crítica de les diferències entre classes socials, no només en termes econòmics, sinó en termes d’oportunitats (capacitats). Tots els individus haurien de poder aspirar a un nivell llindar de les 10 capacitats bàsiques i l’Estat i les polítiques públiques hauria de garantir això. |
Estat |
Crític amb la democràcia (el govern dels ignorants) partidari d’una aristocràcia (entesa com el govern dels millors). A la República defensa un estat totalitari: no hi ha llibertat individual, tots els aspectes de la vida dels individus estan controlats per l’Estat. |
Defensora del model democràtic. L’estat mai pot passar per sobre dels individus, de fet, ha de tenir la funció de protegir, defensar i promoure els drets i la llibertat individual fent polítiques que facin realment efectives aquestes mesures. |
Justícia |
Basada en l’equilibri i harmonia entre les tres classes socials: si cadascú realitza dins de la polis la funció per la qual ha nascut, serà virtuós: serà savi, valent o moderat (depenent de la classe social) i de la concordança d’aquestes tres virtuts sorgeix la justícia. |
Basada en la idea de justícia social. La justícia no és una virtut de l’estat, sinó una institució encarregada de garantir els drets i el desenvolupament de les capacitats dels individus, de tots ells. Això significa que ha de treballar per a que totes les persones puguin gaudir d’un nivell llindar de les mateixes oportunitats. |
Educació |
De l’educació se n’encarrega l’Estat, varia en funció de la classe social i és obligatòria. Hi ha una educació bàsica fins que es van determinant a quina classe social pertanyen els nens. Els que passaran més temps en diferents tipus de formacions seran els governants. |
L’educació fa créixer capacitats, per tant ha de ser obligatòria per totes les persones, fins als 16 anys. Per Nussbaum ha de ser sensible al context cultural i fer èmfasi als temes locals (respecte per les diferents cultures) i ha d’incloure les humanitats i les arts (que són essencials pel foment de ciutadans responsables). |
Llibertat |
No hi ha llibertat individual, tots els ciutadans són «esclaus» del bé comú. La comunitat passa per sobre de l’individu. |
Les capacitats són llibertats essencials a les quals ha de poder espirar qualsevol individu; pertanyen, en primer lloc als individus (només en un sentit derivat poden pertànyer a un col·lectiu) |
Ètica |
Intel·lectualisme moral: el coneixement (de les idees ètiques) s’identifica amb la virtut. Només qui coneix el bé (Idea) és capaç de dur-lo a terme i viceversa: el mal és fruit de la ignorància. El bé està relacionat amb el bé de la comunitat, el bé i la justícia de la polis per sobre de la individual. |
L’enfocament de les capacitats parteix del deontologisme ètic, és a dir, hi ha drets fonamentals són inalienables que són, en si mateixos, valuosos i imprescindibles. Sosté que les persones són finalitats en sí mateixes i que totes han de tenir garantides unes capacitats mínimes per tal de portar una vida humanament digna. |